در واکنش به درخواست آمریکا برای تحریم نفتی رژيم فارس، ژاپن گفته است که واردات نفتی خود را از این رژیم کاهش خواهد داد.
جون ازومی، وزیر دارایی ژاپن، روز
پنجشنبه، (۱۲ ژانویه) پس از ملاقات با تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری ایالات
متحده آمریکا که از آن کشور دیدن می کند، گفت که دولت ژاپن اقداماتی را برای کاهش
واردات نفت از دولت فارس به جریان خواهد انداخت.
جون ازومى اضافه كرد: در مورد ۱۰ درصد سهم حكومت فارس در واردات نفتی ژاپن از
خارج، ما تصمیم داریم برای کاهش بیشتر در واردات نفتی از اين دولت، اقدامات ملموسی
را به نحوی برنامه ریزی شده به اجرا بگذاریم.
گفتني ست كه ژاپن از واردکنندگان
عمده نفت از دولت فارس است و در سال گذشته، در کنار چین و هند، از جمله سه خریدار
رده اول نفت خام از آن بود.
ایالات متحده آمریکا خود وارد
کننده نفت خام از حكومت فارس نیست بلكه عمده ترين بازار صادراتى ژاپن را تشکیل می
دهد و حفظ این بازار برای اقتصاد ژاپن اهمیت فراوانی دارد. تصمیم ژاپن به کاهش
خرید نفت از دولت فارس به منزله موفقیتی برای سیاست آمریکا و سایر کشورهای غربی در
افزایش فشار بر اين دولت به منظور تغییر سیاست هسته ای اش محسوب می شود.
پیش از این، شورای امنیت سازمان
ملل با تصویب قطعنامه هایی، برخی تحریم های تجاری و اقتصادی را علیه برنامه های
هسته ای رژيم وضع کرده و ایالات متحده و شمار دیگری از کشورهای غربی، به خصوص اعضای
اتحادیه اروپا نیز تحریم های یکجانبه ای را علیه اين رژيم به اجرا گذاشته اند.
اگرچه این تحریم ها باعث ایجاد
محدودیت هایی در روابط اقتصادی دولت فارس با خارج شد، اما تا کنون مهمترین منبع
درآمد این کشور، یعنی صادرات نفت خام تحت تاثیر مستقیم این تحریم ها قرار نگرفته
بود.
با توجه به زیان هنگفتی که کاهش
و یا توقف صادرات نفت دولت فارس برای بخش های اقتصادی این کشور در پی داشته، در
هفته های اخیر برخی مقامات حكومت فارس تهدید کرده اند که در صورت قطع صادرات نفتی
این کشور، به اقدام نظامی برای بستن تنگه هرمز و توقف صدور نفت از منطقه خلیج عربي
دست خواهند زد! تهديداتى كه دولت فارس هنوز به فكر عملى كردن آن نيفتاده است.


